torsdag 17 juni 2010

om tatuering

Den skotske 1700-talsfilosofen David Hume skriver i A Treatise of Human Nature:

... tho' it be rare to meet with one, who loves any single person better than himself; yet 'tis as rare to meet with one, in whom all kind affections, taken together, do not overbalance all the selfish.

Jag hade aldrig stött på en tanken innan jag läste den hos Hume. Det är ganska märkligt att en så enkel och klar tanke inte har fått bättre spridning de senaste århundradena. Det är rentav synd att jag kan peka ut vilken enskild person det var som först uttryckte tanken. Det hade varit bättre om den istället varit i spinn i en sådan omfattning att idéhistoriker och filosofer varit oense om varifrån tanken egentligen kom eller om den ligger nedärvd i varje människas DNA så att den är självklar för varje människa redan innan hon kan jollra. Citatet är för närvarande det enda jag kan tänka mig att någon gång tatuera in i mitt skinn. Tanken går ut på att nästan alla älskar sig själva mer än de älskar någon annan enskild människa, men att de flesta älskar andra människor sammantaget mer än de älskar sig själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar